چهارشنبه ۳۱ مرداد ۰۳

سود و زیان کارخانه‌ها را چگونه محاسبه می‌کنند؟

ارائه دهنده راهکارهای یکپارچه نرم‌افزاری

بخش مهمی از منابع مالی هر کارخانه و مجموعه‌ای بر‌اساس محاسبه سود و زیانش می‌گذرد و تقریباً هر کسب‌وکاری زمانی که بیشتر از سود، دچار خسران و زیان شود یا تصمیم به جذب سرمایه می‌گیرد یا سراغ ری-برندنیگ و تصمیم‌گیری‌های جدید می‌رود.

آماده کردن گزارش‌ها و صورت‌های مالی تقریباً مهم‌ترین کاری است که هر تیم حسابداری باید برای مجموعه‌اش انجام دهد و در این گزارش‌ها باید میزان سود و زیان کاملاً دقیق و بدون خطا محاسبه شود که با کمک نرم‌افزارهای مالی قابل‌انجام است، ما هم در ادامه قصد داریم بیشتر درباره انبارداری و محاسبه سود و زیان کارخانه یا هر کارگاه تولیدی دیگر صحبت کنیم.

سود و زیاد کارخانه‌ها چیست؟

محاسبه سود و زیان کارخانه، سازمان یا هر کارگاه تولیدی مهم‌ترین وظیفه تیم مالی و حسابداری است و باید برایش گزارش رد شود. این گزارش‌های مالی می‌تواند برای یک بازه زمانی مشخص، مثلاً ماهانه یا سالانه باشد یا صرفاً بر‌اساس دوره‌های مالی شرکت ارائه شود.

محاسبه سود و زیان شامل گزارش خلاصه‌ای از درآمدها و هزینه‌های یک شرکت یا کارخانه در بازه زمانی مشخص یا دوره مالی تعیین شده است، به‌طوری‌ که صورت سود و زیان با صورت درآمد (فروش) آغاز شده و با سود یا زیان خالص به پایان برسد. 

 

چرا باید سود و زیان محاسبه شود؟

محاسبه میزان سود و زیاد هر کسب‌وکاری تقریباً مهم‌ترین وظیفه تیم مالی و حسابداری است؛ زیرا با آماده شدن این گزارش می‌توان عملکرد دقیق شرکت در طول یک دوره مالی را مشخص کرد، یعنی نشان داد که میزان سودآوری یا زیان فعالیت‌های آن کسب‌وکار در یک بازه زمانی چقدر بوده و بهای تمام شده کالای فروش رفته را با ریز جزئیات مشخص کرد.

ارائه این گزارش و صورت مالی به مدیران ارشد، مدیر پروژه‌ها، هیئت‌مدیره و سهام‌داران کمک می‌کند تا تحلیل دقیق و کاملی از رخدادهای درون سازمانی داشته و بتوانند عملکرد فعالیت‌های شرکت یا سازمان را با رقبا بسنجند. علاوه‌بر این امکان مقایسه عملکرد سال جاری با سال‌های قبل هم از طریق این گزارش‌ها ممکن می‌شود. به این ترتیب محاسبه سود و زیان دقیق و کامل برای مدیران تصمیم‌گیری‌های اصلی و مهم شرکت ضروری است که مهم‌ترین‎هایش شامل لیست زیر می‎شود:

  • تصمیم‌گیری درباره افزایش یا کاهش ظرفیت تولید
  • تصمیم‌گیری برای بهبود و توسعه محصولات
  • تصمیم‌گیری درباره جذب سرمایه برای احداث شعبات و یا کاهش تولیدات
  • بازنگری در تعدادی از محصولات پرفروش و یا حذف بخشی از خط تولید که فروش زیادی ندارد

انواع سود و زیاد کارخانه‌ها

برای محاسبه صورت سود و زیان کارخانه‌ها باید بر‌اساس انواع مختلف آن‌ها عمل کنید که به شرح زیر هستند:

  • سود و زیان تلفیق
  • سود و زیان جامع
  • سود و زیان انباشته

سود و زیان تلفیق

صورت مالی سود و زیان تلفیق در واقع تلفیقی از ترکیب درآمدها و هزینه‌های شعبات مختلف شرکت یا شرکت اصلی و فرعی است. مثلاً اگر یک هلدینگ بزرگ چند زیرمجموعه داشته باشد، ترکیب درآمد و هزینه تمام این زیرمجموعه‌ها در صورت مالی تلفیق محاسبه می‎شود. در این محاسبه، درآمدها و هزینه‌هایی که از طریق معاملات بین شرکت‌های گروه به دست آمده‌اند، حذف شده تا نشان دهد که هزینه‌ها و درآمدهای معاملات بین شرکتی در معنای انتقال دارایی از یک شرکت به شرکت دیگر است و تأثیری روی دارایی‌های گروه ندارد.

سود و زیان جامع

محاسبه بعدی سود و زیان جامع است. می‌دانید که در محاسبه سود و زیان باید روی درآمدها و هزینه‌های دوره‌ای تمرکز کرد؛ اما گاهی بخشی از هزینه‌ها برای حقوق صاحبان سرمایه است تا در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی استفاده‌کنندگان صورت‌های مالی مؤثر باشد. محاسبه این هزینه‌ها در روش سود و زیان جامع انجام شده یعنی در صورت سود و زیان جامع تعدیلات سنواتی نیز منظور می‌شود.

سود و زیان انباشته

آخرین روش انباشتی است و برای زمانی انجام می‎شود که یکی از حساب‌های دائمی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی مرتبط با فعالیت‌های سال گذشته است که مانده دارد و این مانده حساب باید به سال مالی بعد منتقل شود. برای حساب این سود و زیان انباشتی، حاصل‌جمع سود انباشته ابتدایی دوره و خالص سود و زیان، از سود سهام نقدی و سود سهم، کسر شده تا عدد‌نهایی، سود و زیان انباشته آن دوره مالی را نشان می‌دهد.

 

بهترین نرم افزار برای محاسبه سود و زیان کارخانه‌ها

برای محاسبه سود و زیان مالی هر سازمان یا کارخانه می‌توانید از نرم‌افزارهای یکپارچه مالی استفاده کرده و محاسبه را به‌صورت تک‌مرحله‌ای یا دومرحله‌ای انجام دهید.

در روش تک‌مرحله‌ای باید تمام درآمدهای شرکت را لیست کرده و سپس هزینه‌ها را اضافه کنید. با کسر مجموع هزینه‌ها از درآمدها، سود یا زیان قبل از کسر مالیات به دست می‌آید. البته این روش محاسبه یک نقطه‌ضعف مهم دارد، یعنی درآمدهای عملیاتی و غیرعملیاتی از هم تفکیک نشده و مشخص نمی‌شود چقدر درآمد، از عملیات اصلی سازمان به دست آمده و چه مقدار قابلیت تکرارشوندگی ندارند.

روش بعدی دومرحله‌ای است که باید تمام درآمدها و هزینه‌های عملیاتی لیست شده و از تفاضل این دو، سود یا زیان عملیاتی محاسبه ‌شود. در محاسبه بعدی باید به حاصل‌جمع درآمدهای غیرعملیاتی و هزینه‌های غیرعملیاتی پرداخته ‌شود که از تفاضل این مرحله و مرحله قبلی سود و زیان قبل از کسر مالیات مشخص می‌شود.

برای محاسبه سود و زیاد آن هم به‌صورت دقیق همراه با آنالیز و تحلیل کامل، بهترین پیشنهاد نرم‌افزارهای یکپارچه مالی صدگان است که برای هر کسب‌وکاری بر‌اساس بودجه، گستره کار و نوع فعالیت یک بسته پیشنهادی اختصاصی دارد که همراه با پشتیبانی تخصصی، ارائه گزارش‌های متنوع و امکان استقرار کاراتر است.

 

در این مطلب سعی کردیم به طور کامل در رابطه با سود و زیان کارخانه‌ها را چگونه محاسبه می‌کنند صحبت کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شود.

 
منبع
ایتنا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.