یکشنبه ۲۸ مرداد ۰۳

محاسبه دقیق حقوق و دستمزد کارکنان با نرم افزار

ارائه دهنده راهکارهای یکپارچه نرم‌افزاری

یکی از موارد مهم که افراد مشغول به کار می‌شوند؛ به دست آوردن حقوق و دستمزد است. شاید عوامل مختلفی مثل کسب تجربه هم از دلایل کار کردن افراد باشد ولی کسب درآمد اولین و اصلی‌ترین دلیل است. آگاهی داشتن دقیق از مقدار دستمزد هم برای کارفرما و هم کارمند اهمیت زیادی دارد.

به همین دلیل محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل موضوع مهمی برای هر کسب‌وکار به حساب می‌آید. راهکار های مختلفی برای محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل وجود دارد که در ادامه این مقاله آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

 

حقوق و دستمزد چیست؟

شاید در همین ابتدا برای شما سوال شود که منظور از حقوق و دستمزد چیست؟ حقوق و دستمزد در واقع همان مقدار پولی است که به شخص در قبال انجام کار و مسئولیت خاصی پرداخت می‌شود. این مقدار پول برای تمامی افراد شاغل در یک محل ثابت نیست و با فاکتورهای مختلفی تغییر می‌کند. از مهم‌ترین عوامل متغیر بودن حقوق پرسنل یک محل میتوان به کمیت و کیفیت کار اشاره کرد:

·        کمیت کار

منظور از کمیت کار را می‌توان مقدار ساعت کاری در یک هفته یا یک ماه کار را در نظر گرفت. مسلما کمیت کار در محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل دخیل است و با آن رابطه مستقیمی دارد. در بحث کمیت کار سختی کار نیز پیش می‌آید؛ ممکن است دو نفر عنوان کاری یکسانی داشته باشند ولی حقوق دریافتی آن دو متفاوت باشد. در چنین شرایطی جزئیات کاری آن دو فرد و تفاوت بین مسولیت‌ها هم تاثیرگذار است.

·        کیفیت کار

کیفیت و میزان اثر بخشی کاری که فرد انجام می‌دهد نیز در پرداخت نهایی حقوق او دخیل است. با توجه به این‌که مسئولیت‌های مختلفی در محل کار وجود دارد؛ حقوق افراد نیز با توجه به اهمیت مسولیت شان فرق می‌کند.

اهمیت محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل

محاسبه حقوق برای کارفرما و خود شخص در همان ابتدای آغاز به همکاری توصیه می‌شود. در این صورت می‌توان به شفاف بودن اقدامات آن واحد کاری اطمینان کرد. ممکن است سوء استفاده‌هایی در طی پرداخت حقوق پیش بیاید. اگر در ابتدا به طور دقیق حقوق پرداختی در قرارداد ذکر نشده باشد؛ کم و زیاد کردن آن رخ می‌دهد.

 محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل این امکان را فراهم می‌کند که کارفرما بتواند مقدار هزینه‌ها و سود خود را به درستی تخمین بزند. مشخص بودن حقوق و دستمزد هر شخص، انگیزه کار و فعالیت را نیز بیشتر می‌کند. افراد از مقدار حقوق ثابت خود اطلاع دارند؛ هم‌چنین می‌دانند با افزایش کمیت و کیفیت کار خود مقدار آن افزایش می‌یابد. از دلایل اهمیت محاسبه دقیق حقوق و دستمزد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فراهم شدن امکان برنامه ریزی برای افراد
  • جلوگیری از کلاه‌برداری و سوءاستفاده افراد
  • در دست داشتن آمار و ارقام به طور کامل برای ارائه به سازمان‌های دولتی مثل سازمان مالیات

نحوه محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل

برای محاسبه حقوق کارکنان باید از ارکان اصلی آن اطلاع داشته باشید. در حالت کلی می‌توان حقوق را با 3 جز اصلی زیر محاسبه کرد:

  • حقوق پایه پرسنلی
  • کسری‌ها ( بیمه، مالیات، حق بازنشستگی و غیره)
  • مزایا و افزودنی‌ها

مقدار مالیات از جمله مواردی است که از حقوق پایه شخص کم می‌شود. مقدار مالیات برای هر یک از کارکنان یکسان نیست و درصد آن با توجه به حقوق دریافتی معین می‌شود. برای مثال اگر دستمزد فرد ماهانه کم‌تر از 100.000.000 ریال باشد؛ درصد مالیات صفر است. ولی با افزایش حقوق درصد مالیات افزایش می‌یابد. در شرایطی که حقوق دریافتی فرد بالاتر از 100.000.000 باشد؛ 10% از دستمزد فرد به دلیل مالیات کسر می‌شود.

موارد مهم در محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان به شرح زیر است:

  • حقوق و دستمزد پایه
  • حق اولاد
  • حق مسکن
  • خواربار و بن کارگری
  • ایاب و ذهاب
  • مزایای غیر نقدی
  • پاداش افزایش تولید
  • سود سالانه حقوق
  • مالیات
  • حق بیمه
  • عیدی
  • حقوق ساعات اضافه کاری

نکات مهم در محاسبه حقوق در ایران

همانطور که گفته شد میزان کار افراد در محاسبه حقوق و دستمزد نقش دارد. در این بخش با جزئیات بیشتری قوانین مرتبط با حقوق و دستمزد پرسنل را بررسی می‌کنیم:

  • ساعت کاری کارکنان ۸ ساعت در روز است.
  • جمع ساعت کاری در هفته باید 44 ساعت و در طی یک ماه 192 ساعت باشد
  • مقدار عیدی باید 2 برابر حقوق پایه باشد و حداکثر آن باید از 3 برابر حقوق پایه کمتر باشد.
  • مقدار حقوق و دستمزد برای 30 روز محاسبه می شود حتی اگر ماه 31 روزه باشد مقدار کل حقوق به 30 تقسیم می شود.

 

استفاده از نرم افزار های حسابداری شرکتی

محاسبه هر یک از اجزای حقوق به طور مجزا برای هر شخص باید صورت بگیرد. با توجه به این‌که اعداد و ارقام زیادی حاصل می‌شود ممکن است حسابدار هم در محاسبات خود دچار اشتباه شود. برای جلوگیری از بروز هرگونه اشتباه در این امر، استفاده از نرم افزار حسابداری توصیه می‌شود. نرم افزار حسابداری شرکتی این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید در مدت زمان کم و با دقت بالا محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل را انجام دهید.

نرم افزار حسابداری شرکتی با توجه به امکانات مختلفی که دارد. ماژول‌های مربوط به دستمزد و حقوق در این نرم افزارها و یکپارچگی آن با سایر اجزای نرم افزار کاربرد فراوانی دارد. وجود انسجام بین بخش‌های مختلف نرم افزار به مدیریت بهتر کسب و کار کمک می‌کند.  در واقع با نرم افزار حقوق و دستمزد می‌توان محاسبات مربوط به حقوق و دستمزد پرسنل را با دقت بیشتری انجام داد.

 

نرم افزار حسابداری شرکتی صدگان یکی از محبوب‌ترین نرم افزارهای مدیریتی و حسابداری است. این نرم افزار 6 ماژول مختلف از جمله ماژول حقوق و دستمزد دارد. محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل با استفاده از نرم افزار حسابداری صدگان به سادگی انجام می‌شود. محاسبات پیچیده حقوق و دستمزد با صدگان در مدت زمانی کوتاه به اتمام می‌رسد.

سخن پایانی

محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل از جمله موضوعات پر اهمیت است؛ که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. فرمول‌های مختلفی برای محاسبه هر یک از اجزای حقوق و دستمزد وجود دارد. تعیین حقوق هر یک از کارکنان امری وقت گیر و پیچیده است؛ به همین دلیل از نرم افزار‌های حسابداری شرکتی استفاده می‌شود.

نرم افزار حسابداری صدگان با در اختیار داشتن یکپارچگی بین ماژول‌های مختلف، محاسبات مورد نیاز را طبق اصول حسابداری پیش می‌برد. برای اطلاع بیشتر در مورد امکانات مختلف این نرم افزار می‌توانید به وب سایت صدگان مراجعه کنید.

 

 منبع

اقتصاد آفرین
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.