پنجشنبه ۰۱ شهریور ۰۳

چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند

ارائه دهنده راهکارهای یکپارچه نرم‌افزاری

سامانه مودیان مالیاتی سامانه‌ای است که با هدف جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی اطلاعات مربوط به مودیان مالیاتی راه‌اندازی شده است. در این قانون، تاریخ‌های مشخصی به عنوان فراخوان‌های اجرا اعلام شده است که بر اساس آن گروهی از شرکت‌ها مشمول اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌های مودیان شدند.

سامانه مودیان مالیاتی، سامانه‌ای است که سازمان امور مالیاتی کشور با هدف جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی اطلاعات مربوط به مودیان مالیاتی راه‌اندازی کرده است. هدف این سامانه هدف با آدرس tp.tax.gov.ir، افزایش راحتی و سرعت ثبت اطلاعات مودیان مالیاتی خواهد بود. این‌که چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند، همیشه مورد بحث است. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند.

 

اهداف سامانه مودیان کدام‌اند؟

سامانه مودیان علاوه‌بر این‌که مشخص می‌کند چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند، با ایجاد فضایی امن سه کار مهم و اصلی را برای مودیان مالیاتی انجام می‌دهد:

  • ارسال اطلاعات موردنیاز به سازمان امور مالیاتی و دیگر سازمان‌های ذیربط
  • پرداخت مالیات به روشی ساده و سریع
  • ارائه روش‌های پرداختی راحت مالیات و بدهی‌ مالیاتی با صرف زمان و هزینه بسیار کمتر

با این سامانه عدالت‌های مالیاتی اجرا خواهد شد و از فرارهای مالیاتی هم جلوگیری می‌شود. علاوه براین، مودیان مالیاتی هم با زمان و هزینه‌های کمتری پرداخت‌های خود را انجام می‌دهند.

چه افرادی باید در سامانه مودیان ثبت ‌نام کنند؟

طبق قانون تمامی کسب‌وکارهای صنفی و غیرصنفی (اعم از حقیقی و حقوقی) باید در این سامانه ثبت خود را انجام دهند. این افراد شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تمامی شرکت‌ها شامل سهامی خاص، سهامی عام، مسئولیت محدود و دیگر انواع کسب‌وکارهای حقوقی
  • فعالان تجاری شامل صاحبان فروشگاه‌های آنلاین، کسب‌وکارهای خانگی
  • تمامی اشخاصی که از طرق مختلف کسب درآمد دارند، مثل درآمد از وصول اجاره‌های مسکونی و تجاری و درآمد حاصلی از فروش کالا یا خدمات مختلف
  • فعالان مناطق ویژه اقتصادی با درآمد بیشتر از سقف معافیتی که هیات وزیران تعیین کرده است.

بند ج ماده یک قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی بیان می‌کند که چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند: "کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) مطابق با قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول این قانون هستند. در این قانون هرگاه از واژه مودی استفاده می‌شود، منظور اشخاص مشمول است؛ مگر خلاف آن تصریح شده باشد."

چه کسانی معاف از ثبت نام در سامانه مودیان ثبت‌نام هستند؟

تبصره ماده 2 قانون پایانه‌های فروشگاهی و نرم ‌افزار سامانه مودیان مالیاتی تعیین می‌کند که چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند. همزمان اعلام می‌کند کسانی که کالا و خدمات معاف از مالیات دارند یا با توجه‌به نوع مشاغلی که دارند نمی‌توانند صورت‌حساب الکترونیکی صادر کنند، این امکان را دارند تا ثبت نام در این سامانه را انجام ندهند:

  • تمامی شرکت‌های سهامی خاص، سهامی عام، مسئولیت محدود و انواع دیگر کسب‌وکارهای حقوقی،
  • کسب‌وکارهای حقیقی مثل کارگاه‌های فرش دستباف، صنایع دستی، شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های تولیدی که طبق ماده ۱۴۲ قانون مالیات‌های مستقیم معاف از مالیات شناخته شده‌اند.

سامانه مودیان مالیاتی چه مزیت‌هایی دارد؟

این سامانه بهترین وسیله برای تعامل میان دولت و کسب‌وکارها خواهد بود که سهولت و سرعت این تعامل را چندین برابر کرده است. از جمله مزایای این سامانه عبارتند از:

سرعت بیشتر

اطلاعات مالی و مالیاتی به‌صورت آنلاین بارگذاری می‌شود و بنابراین سازمان امور مالیاتی اطلاعات را با سرعت بیشتری دریافت می‌کند و در نتیجه بررسی‌ها نیز با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

دقت بیشتر

این سامانه در وهله اول با تعریف این‌که چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند، محدوده دقیق‌تری از مشمولیت مالیاتی را مشخص می‌سازد. در مرحله بعد، با توجه به تاییدهای مختلفی که در مراحل مختلف این سامانه تعبیه شده است و بارگذاری اسناد و اطلاعات مهم همگی در فرایندهای کاری سامانه مودیان در نظر گرفته شده‌اند، خطای انسانی به کمترین و دقت به بیشترین میزان خود خواهد رسید.

شفافیت بیشتر

با توجه‌به این‌که در سامانه مودیان مالیاتی تمامی اطلاعات و اسناد مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی با دقت بالایی وارد می‌شوند و سازمان‌های دولتی مربوطه می‌توانند دسترسی تعریف‌شده‌ای به این اطلاعات داشته باشند. بنابراین شفافیت امور مالی و مالیاتی و شفافیت در مورد این‌که چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند، افزایش می‌یابد.

کمتر شدن هزینه‌ها

هزینه‌های ارسال اسناد، مراجعه به دفاتر مالیاتی و کاغدبازی‌های اداری تا حد بسیار زیادی از بین می‌رود.

از بین رفتن تقلب

با توجه‌به ثبت‌نام آنلاین و انجام اعتبارسنجی‌های مختلف توسط سازمان امور مالیاتی و دیگر سازمان‌های مربوطه تا میزان زیادی جلوی تقلب‌های مربوط به ارائه اطلاعات مالی و مالیاتی گرفته می‌شود. با تعیین اینکه چه افرادی باید در سامانه مودیان ثبت نام خود را انجام دهند، خیلی از موارد تقلب به خودی خود از بین می‌رود.

راحتی در پرداخت

پرداخت‌های آنلاین در سامانه مودیان مالیاتی خیلی راحت و با سرعت بالایی قابل انجام هستند. دسترسی همیشگی به این سامانه باعث می‌شود کاربران هر زمان و هرجا که بخواهند کارهای مالیاتی خود را انجام دهند.

تغییرات قابل توجه در قوانین مالیاتی

.همزمان با این راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی تغییرات زیر نیز اتفاق افتاد:

  • حضور در محل فعالیت مودیان مالیاتی ممنوع شده است.
  • دیگر نیازی به ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده نیست.
  • نیازی به ارائه گزارشات معاملات فصلی نیست.
  • اظهارنامه‌های مالیاتی بدون هیچ نوع بررسی مورد پذیرش قرار می‌گیرند.
  • نیاز به ارائه دفاتر و اسناد مالی و حسابداری نیست.
  • در صدور صورتحساب‌های الکترونیکی نوعی محدودیت در نظر گرفته شده است

نرم افزار مالی و حسابداری بهینه کمک می‌کنند بفهمیم چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند. در عین حال تمامی فرایندهایی که این اشخاص باید با سازمان امور مالیاتی و دیگر سازمان‌های دولتی مربوطه داشته باشند را تسهیل و تسریع می‌کنند. اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند از طریق نرم افزار صدگان، برای ارسال اطلاعات خود به سازمان امور مالیاتی اقدامات لازم را انجام دهند.

 

جمع‌بندی

اکنون این سوال مطرح است که چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟ برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه باید به سراغ سامانه مودیان بروید. پس تمامی اشخاص مشمول مالیات بهتر است از نرم‌افزارها و سامانه‌هایی بهره بگیرند که با سامانه مودیان بتواند یکپارچگی‌های لازم را فراهم کند. کارهایی مثل ارسال خودکار فاکتورهای فروش، ‌ثبت صورت‌حساب‌ها و گزارش‌های مالی را به موقع گزارش کنند.

منبع

گویا آی تی
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.